Een met kleuren gecodeerd systeem: het stoplichtmodel. Dit model kan consumenten in een ziekenhuisrestaurant stimuleren tot het aankopen van gezondere producten. In het Massachusetts General Hospital in Boston is onderzoek gedaan naar dit model. Hieruit blijkt dat de invloed van het stoplichtmodel op het maken van een gezonde productkeuze groter is dan de voedingswaarde op een verpakking.
Het onderzoek vond plaats in een ziekenhuisrestaurant. Aan dit onderzoek deden 204 deelnemers mee. Voor en na het introduceren van het stoplichtmodel werd aan de deelnemers gevraagd wat zij wisten van de voedingswaarde van de producten in de eetgelegenheid, hoe vaak zij de keuze van het product lieten afhangen van de voedingswaarde en hoe vaak zij bewust voor gezonde voedingsmiddelen kozen.
46% van de deelnemende personen gaf voor het onderzoek aan een bewuste gezonde voedingskeuze te maken. 61% gaf na de introductie van het stoplichtmodel aan een bewuste gezonde voedingskeuze te maken. Het percentage van de deelnemers dat voordat ze een product kopen de voedingswaarde van een product bekijkt, is na het introduceren van het stoplichtmodel verdubbeld van 15% naar 33%. Bij de groep die voor het onderzoek al aangaf een bewuste keuze te maken voor gezonde producten bleek geen verschil te zijn.
Verschillende andere kleine studies toonden aan dat het stoplichtmodel een effectieve methode zou zijn voor het stimuleren van de keuze voor gezondere voedingsmiddelen. Volgens de auteur van het onderzoek, Lillian Sonnenberg, zijn er maar enkele grote wereldwijde studies gedaan naar de verwachtingen van de consument en het aankoopgedrag bij het labelen van producten volgens stoplichtmodel. Wel concludeert Sonnenberg dat het stoplichtmodel effectiever is dan de standaard voedingswaardevermelding op de producten voor het stimuleren van gezondere aankopen. In het onderzoek is nog niet onderzocht of het stoplichtmodel beter is dan andere systemen die de voedingswaarde aangeven van producten. Wel is gebleken dat dit model makkelijk is voor de consumenten. Het is begrijpelijk voor iedereen. Daarnaast is het stoplichtsysteem makkelijk te introduceren als alle producten beoordeeld zijn. Het systeem codeert producten met een groen, geel of rood logo. De producten met een groen logo hebben de voorkeur(fruit, groenten, mager vlees), de gele producten worden gemarkeerd als ‘ beter van niet’ en de producten met een rood logo vallen in de uitzonderingscategorie en worden afgeraden om regelmatig te eten.