Wanneer je overgewicht hebt en een auto-ongeluk krijgt is de kans op overlijden een stuk groter dan wanneer je een gezond gewicht hebt. Het risico kan zelfs oplopen tot 80%! De reden hiervoor is dat tijdens de botsing de persoon verder naar voren wordt geduwd omdat door het vet op de buik de gordel niet direct tegen het bekken aan drukt. Vooral bij vrouwen is het risico flink verhoogd.
In de studie van de University of California werden 3.403 aanrijdingen onder 6.806 chauffeurs onderzocht. 46 procent van hen had een gezond gewicht, terwijl respectievelijk 33 en 18 procent te maken had met overgewicht en obesitas (BMI > 30).
De onderzochte personen met de hoogste BMI (40 en hoger) bleken 80% meer kans te hebben om te overlijden dan de personen met een gezond gewicht.
Man vs Vrouw
Dus hoe dikker de bestuurder hoe groter het risico om te sterven. Maar dat is het niet alleen, ook het geslacht speelt een belangrijke rol. Het risico op overlijden is bij vrouwen met obesitas hoger dan bij mannen. Het hoogste risico bij mannen was een verhoging van 75 procent bij de meest obese bestuurders.
Verklaring
De verklaring voor dit verhoogde risico is dat een dikke bestuurder meer naar voren geslingerd kan worden. Het buikvet verhindert dat de gordel goed aansluit op het bekken en daarmee de bestuurder in de stoel drukt.
Tevens is het mogelijk dat bestuurders met obesitas ook andere gezondheidsaandoeningen hebben die bijdragen aan het verhoogde risico.
Autodesign
Volgens dr. Tom Rice, van de University of California, roept deze studie heel wat vragen op over het ontwerp van auto's. “Passagiersvoertuigen zijn waarschijnlijk wel goed ontworpen om mensen met een normaal gewicht te beschermen, maar voldoen niet aan de behoefte van obese bestuurders”, denkt hij.
“Er is meer onderzoek nodig om het autogordelgebruik bij mensen met obesitas te verbeteren”, meent hij. Al is dat natuurlijk niet eenvoudig, aangezien aangepaste gordels de veiligheid van mensen met een normaal gewicht zouden kunnen schaden. Uit de studie bleek bijvoorbeeld ook dat chauffeurs met ondergewicht meer kans hadden om te sterven na een auto-ongeluk dan de bestuurders met een normaal gewicht.
Bron: HLN.be