Uit een aantal tests van de University of Miami blijkt dat wanneer mensen het gevoel hebben in een moeilijke tijd te zitten ze eerder grijpen naar calorierijk voedsel. Dit zogenaamde comfortfood verzadigd beter en langer.
Tijdens het experiment kregen de deelnemers de mogelijkheid om een nieuw snoepje te testen. De ene groep werd verteld dat het een snoepje met veel calorieën was, de andere groep kreeg te horen dat het juist weinig calorieën leverde. Het snoepje bevatte in werkelijkheid hetzelfde aantal calorieën in beide groepen.
De deelnemers werden vervolgens in een ruimte gezet waar posters hingen met neutrale kreten of kreten gerelateerd aan tegenspoed en strijd. In de tegenspoedruimte werd 70% meer gegeten van de snoepjes met veel calorieën dan van de caloriearme snoepjes. In de neutrale ruimte was geen verschil te zien.
Overleven
Men kiest in de negatieve ruimte voor extra calorieën en niet voor de smaak. “Door al het negatieve nieuws rondom onder andere de economie, zijn mensen dus ook geneigd om meer te eten uit een soort overlevingsdrang”, legt onderzoeker Juliano Laran uit. “Misschien moeten we voor een gezonde start van 2013 het nieuws wat meer mijden.”
Om overgewicht terug te dringen zou het dus heel goed als we met elkaar wat minder negatief zijn en de positieve kanten van het leven meer benadrukken.
De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Psychological Science.
Bron: VoedingNu