Consumenten verkiezen vaak dieet- en lightproducten om hun gewicht onder controle te houden. Lightproducten mogen zo genoemd worden wanneer ze 30% minder van iets bevatten. Bijvoorbeeld 30% minder calorieën, 30% minder suiker of 30% minder vet. Veel lightproducten bevatten kunstmatige zoetstoffen die geen calorische inhoud hebben. De energiewaarde van een dergelijk product is daarom doorgaans verwaarloosbaar of gelijk aan nul. Maar dat geldt dus niet voor alle lightproducten!
Kunstmatige zoetstoffen worden al meer dan honderd jaar gebruikt. Sinds de jaren '60 is het gebruik sterk gestegen. Tegelijkertijd is ook het aantal zwaarlijvige mensen toegenomen. Kunstmatige zoetstoffen hebben in ieder geval niet veel tegen de zwaarlijvigheidsepidemie geholpen. Misschien hebben ze die epidemie zelfs veroorzaakt?
In bevolkingsstudies zien we dat mensen die lightproducten gebruiken vaker zwaarlijvig zijn en sneller dik worden. Andere studies melden dat lightproducten niet helpen om af te slanken.
Mensen die lightproducten gebruiken eten hier gemakkelijk meer van omdat men 'denkt' dat het slankmakend is. Terwijl light niet automatisch vrij van calorieën betekent en je er dus nog steeds te zwaar van kunt worden. Daarnaast kunnen lightproducten je ook juist sneller laten verlangen naar een nieuwe maaltijd omdat ze zelf weinig energie leveren en de honger onvoldoende stillen. Lightproducten met zoetstof geven bovendien een zelfde reactie als producten met suiker, de behoefte aan zoet komt snel weer terug en wakkert de behoefte aan opnieuw eten aan.
Wil je afslanken dan kunnen lightproducten zeker helpen, ze leveren minder energie en kunnen daarom bijdragen aan gewichtsverlies. Maar wees hier ook matig mee en kies bewust!