Gezond eten is moeilijk, in de supermarkt zijn zoveel verschillende producten verkrijgbaar met allerlei misleidende termen en slogans dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wat is nu wel en wat is nu niet gezond? Buiten het feit dat een heleboel misleiding toegestaan is zijn er ook producenten die de consument wel heel erg op het verkeerde been zetten. Daarvoor is het gouden windei ingeroepen. De jaarlijks terugkerende prijs voor het meest misleidende product.
Foodwatch ontvangt dagelijks vele klachten van teleurgestelde en boze consumenten die zich misleid voelen in de supermarkt. Zelf doet foodwatch al jarenlang onderzoek naar de waarheid achter claims op voedselverpakkingen. Aan de hand van dit onderzoek en de ontvangen klachten werden dit jaar opnieuw vijf kandidaten geselecteerd die het volgens de waakhond echt te bont hebben gemaakt. Zij komen in aanmerking voor de prijs voor het meest misleidende product: het Gouden Windei 2014.
Knorr Boeren Groente soep van Unilever: Wordt aangeboden met clean label: ‘zonder toegevoegde smaakversterkers’, maar bevat gistextract. Wettelijk gezien is dat geen smaakversterker, maar in de praktijk wel. Het bevat namelijk veel glutamaat.
Ambacht Rundervink van Albert Heijn: Dit product is een belediging voor slagers. Het is met water ingespoten en bevat vijf verschillende soorten suiker en zeven E-nummers. Toch noemt Albert Heijn het product ‘ambachtelijk’ en beweert dat het ‘volgens oud-hollands slagersrecept’ is gemaakt.
BelVita Breakfast Meergranen van Liga: Gepresenteerd als het ideale ontbijt wat ‘energie geeft voor de hele ochtend’. In werkelijkheid is het een zoetigheid met 22% suiker. Dat is meer dan in een Digestive koekje of Mariakaakje van Verkade zit.
Surinaamse Roti’s van Rosita’s: Deze zogenaamd ‘authentieke Surinaamse Roti’s’ komen uit een Nederlandse tortillafabriek. Ze hebben dan ook een compleet andere structuur en bite dan het origineel en hebben niets met Suriname te maken.
Capri-Sun Multivitamin van Coca Cola: Dit kinderdrankje bestaat uit slechts 12% vruchtensap uit concentraat en bevat bijna net zoveel suiker als Coca Cola. Ouders worden misleid met de tekst: ‘drank met vruchtensappen en bronwater'.
Wij vinden het niet zo vreemd dat steeds meer mensen moeite hebben met de gezonde keuze maken. Als bovenstaande allemaal maar mag en toegestaan is?! Wat vind jij? Vind jij de supermarkten ook verwarrend of valt het allemaal wel mee?
Als je wilt stemmen voor het gouden windei kan dit tot en met 30 september via de website van Foodwatch.
Tip! Als je moeite hebt met het maken van de juiste keuzes in de supermarkt kun je de hulp inschakelen van een SanaSlank dieetcoach. In een kort consult kunnen zijn je helpen om door de bomen het bos weer te zien! Klik hier voor een dieetcoach bij jou in de buurt.