Omgevingsfactoren zoals tv-reclames en reclames voor voedsel in tijdschriften worden regelmatig gelinkt aan het ontstaan van overgewicht. Uit nieuw onderzoek blijkt dat ook buitenreclame mogelijk een negatief effect heeft op zwaarlijvigheid.
Het onderzoek, Outdoor advertising, obesity, and soda consumption, dat in het tijdschrift BMC Public Health is gepubliceerd laat zien dat hoe meer buitenreclames over voedsel er in een regio zijn hoe hoger de kans is op overgewicht bij de inwoners.
Voor het onderzoek analyseerden de onderzoekers gegevens van volwassenen tussen de 18 en 98 jaar. De gegevens werden verzameld via een telefonische enquête, alle ondervraagden rapporteerden zelf de BMI en frisdrankconsumptie.
Voor elke tien procent stijging in het aantal reclames is er een 1,05% grotere kans op het krijgen van overgewicht.
Het onderzoek is nog niet 100% betrouwbaar. Er is namelijk niet gekeken naar wie er precies werden blootgesteld aan buitenreclames en wie er gewoon niet naar kijkt en de reclames die men ziet op andere locaties zoals werk. Vervolg onderzoek is daarom nog nodig. Het geeft echter wel aan hoe lastig het is voor mensen om slank en gezond te blijven, overal waar je bent wordt je blootgesteld aan reclames en verleidingen.
Bron: Voeding Nu