Kinderen zijn zeer beïnvloedbaar, dat is wel redelijk bekend. Uit nieuw onderzoek blijkt nu dat reclames voor ongezonde voedingsmiddelen en suikerrijke drankjes een grotere, negatieve, invloed hebben dan gedacht. Zo zorgt dit direct voor een ongezonder eetpatroon.
Het onderzoek was een review van 29 eerdere onderzoeken. Er werd vooral gekeken naar de calorie-inname en eetvoorkeuren van meer dan 6000 kinderen, zowel voor als na de blootstelling aan reclames.
Reclames blijken van grote invloed op de voedselkeuze van kinderen. Hoofdonderzoeker Behnam Sadeghirad zegt hierover: “Overgewicht en obesitas bij kinderen is een groeiend, wereldwijd probleem. Dit is het eerste onderzoek dat aantoont hoe de marketing van deze ongezonde voeding en dranken effect heeft op het eetpatroon van kinderen.”
Kinderen blijken meer ongezonde producten te eten als ze veel reclames voor dit soort producten zien. Tijdens het zien van de reclames aten de kinderen bovendien ook meer calorieën.
Om het nog erger te maken lazen we vandaag ook in het nieuws dat grote voedselproducenten zich niet aan de regels houden voor wat betreft kindermarketing. Zo mogen ze bijvoorbeeld geen reclame maken voor kinderen jonger dan 7 jaar. Voor kinderen tot 13 jaar mag dit wel maar zijn er wel strikte regels waar het product aan moet voldoen, o.a. het aantal calorieën of de portiegrootte. Deze regels blijken massaal aan de laars te worden gelapt.
Laten we hopen dat er vanuit de Nederlandse regering of vanuit de Europese Unie een wetgeving komt die hierop ingrijpt. Want als je als kind al te zwaar wordt dan heb je hier je hele leven problemen van.
Bron: Voeding Nu en Nieuws voor diëtisten