Advertenties over gezond eten hebben vooral effect op hoog opgeleiden. Jongeren en lager opgeleide mensen laten zich hier minder door beïnvloeden, zij kiezen ze minder snel fruit na het zien van een advertentie over fruit.
Dit blijkt uit een onderzoek van Suzanna Forwoord van de Universiteit van Cambridgde. Forwoord deed onderzoek naar de zogeheten priming-methode. Priming is een verschijnsel waarbij een recente ervaring je geheugen activeert en op deze manier gedrag onbewust stuurt. In deze studie werden advertenties over gezonde voeding ingezet als priming-methode om te zien of mensen dan eerder kiezen voor gezond eten.
Het onderzoek bestond uit twee aparte studies. Aan de eerste studie deden 143 willekeurig gekozen deelnemers mee. Aan de tweede deden 764 willekeurig gekozen deelnemers mee die hoger opgeleid waren dan de deelnemers in de eerste studie. In beide studies keken de deelnemers naar een advertentie over groente en fruit. Een controlegroep kreeg geen reclame te zien. Als de deelnemers honger kregen, moesten ze kiezen uit fruit of zoete snacks.
Tijdens de eerste studie kozen minder deelnemers fruit, terwijl de onderzoekers hadden verwacht dat de priming-methode zou leiden tot het maken van een (onbewust) gezondere keuze. In de tweede studie, waaraan meer hoger opgeleiden mensen deelnamen dan de eerste, was dit verwachte resultaat wel zichtbaar, daar kozen meer deelnemers fruit.
Eigenlijk is dit jammer want uit eerdere cijfers is al eens gebleken dat overgewicht vaker voorkomt bij lager opgeleiden dan bij hoger opgeleiden. Dit had een mooie doorbraak in de strijd tegen overzicht kunnen zijn.
bron: Voeding.nu