Eerder deze week plaatsten we al een bericht dat Albert Heijn de hoeveelheid suiker in producten flink gaat verlagen (klik hier). Helaas nu toch ook minder goed nieuws als het over suikervermindering gaat.
Grote bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie blijken namelijk de regelgeving vanuit de EU, die het gebruik van suiker moet terugdringen, tegen te houden. Volgens schattingen wordt er jaarlijks 21 miljoen euro uitgegeven aan de beïnvloeding van Europese Unie.
Bedrijven zeggen er alles aan te willen doen om de ‘volksgezondheidscrisis’te lijf te willen gaan maar ze doen precies het tegenovergestelde. Suikerrijke producten hebben namelijk de grootste winstmarge dus dit terugdringen is voor de producenten ongewenst.
De lobby van de voedingsmiddelenindustrie tegen deze wetgeving lijkt op de tabakslobby die jarenlang heerste. Gelukkig is daar ook een einde aan gekomen, laten we hopen dat dat hiermee ook gaat gebeuren.
Bron: Nu.nl