De plaatsing van producten in een supermarkt heeft een groter effect op productaankopen dan prijsverlagingen, blijkt uit Brits onderzoek door de Behaviour and Health Research Unit (BHRU).
Door frisdranken aan het einde van een schap te plaatsen wordt er meer verkocht blijkt uit onderzoek van het BHRU.
De Britse onderzoekers onderzochten de aankoop van 1639 producten binnen de zes categorieën bier, wijn, sterke drank, frisdrank, koffie en thee, in relatie tot verschillende verkooptechnieken als promotie, prijsverlagingen en productplaatsing.
De verkoop van frisdranken bleek na strategische plaatsing aan het einde van de gangpaden te stijgen met 52 procent in vergelijking met de verkoop hiervan bij plaatsing in het midden van de gangpaden. Hetzelfde gold voor alcoholische dranken en koffie; die stegen met een percentage van 46 en 74 procent na plaatsing aan het einde van een gangpad in plaats van in het midden.
Gezonde producten
Aan de hand van de onderzoeksresultaten verwacht de BHRU dat plaatsing van gezonde producten aan het einde van de gangpaden zou kunnen leiden tot een verhoogde verkoop ervan.
Bron: voedingnu.nl