Albert Heijn is de eerste retailer die actief aan de slag gaat met het verminderen van de hoeveelheid suiker in de huismerkproducten. Daarnaast gaan ze klanten meer inzicht geven in de ingredienten via het etiket. Daarop is onder andere te zien hoeveel suiker er precies in een product zit en hoeveel toegevoegde suikers er in zitten. Ditzelfde doen ze ook met zout en e-nummers.
De doelstelling van Albert Heijn is dat er per 2020 1 miljard minder suikerklontjes in de producten zitten.
Dit bericht van Albert Heijn komt op hetzelfde moment dat het Diabetes Fonds de campagne ‘Het nieuwe zoet’ introduceert.
Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds: ‘Nederlanders krijgen teveel suiker binnen. Dat moet veranderen om de explosieve groei van het aantal mensen met overgewicht en ziektes als diabetes type 2 te stoppen. Supermarkten en de industrie spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door minder suiker in hun producten te doen, ook door inzicht te geven in de suikerconsumptie en alternatieven te bieden. Daarom zijn we blij dat Albert Heijn samen met ons optrekt en als eerste retailer aansluit bij de nieuwe en inspirerende beweging van het Diabetes Fonds: Het Nieuwe Zoet. We hopen dat nog vele partijen bij ons aansluiten.’
Wij juichen dit van harte toe. Het is de hoogste tijd dat er wat meer aan preventie wordt gedaan.
Bron: Voeding Nu