Fabrikanten van levensmiddelen verdoezelen op allerlei manieren de hoeveelheid suiker in hun producten. De Consumentenbond vindt dat deze fabrikanten eerlijker moeten communiceren en lanceert daarom de actie: Suikerpraatjes.
De consumentenbond is erachter gekomen dat de fabrikanten op verschillende creatieve wijze het woord suiker omzeilen, waardoor hun producten gezonder lijken dan dat ze daadwerkelijk zijn.
De directeur van de Consumentenbond, Bart Combee, vertelt dat toen zij de etiketten eens goed gingen bestuderen, zij wel 50 verschillende namen tegen kwamen die fabrikanten gebruiken in plaats van het woord suiker. Ook worden er door de fabrikanten misleidende claims gebruikt op producten waar veel suiker inzit. Ze noemen iets bijvoorbeeld een ‘verantwoord tussendoortje’, terwijl een derde van het product uit suiker bestaat. Dat moet veranderen! Om deze misleiding aan te pakken is de actie Suikerpraatjes gestart door de consumentenbond.
Een andere misleiding van de fabrikanten is bijvoorbeeld dat zij op de verpakking zetten: zonder toegevoegde suikers. Maar ze stoppen er dan wel geconcentreerd appel- of druivensap in. Dit is wettelijk niet toegestaan omdat natuurlijk sap evengoed veel suiker bevat waardoor de voedingswaarde gelijk staat aan een drank gezoet met witte suiker.
De consumentenbond wil met deze actie erop aandringen bij de fabrikanten om dit soort claims te verwijderen. Als de fabrikanten hier geen gehoor aan geven, is het aan de Nederlandse Voedsel– en warenautoriteit om in te grijpen.