sluiten x
bewaar login informatie
Wachtwoord vergeten?
REGISTRERENINLOGGEN
SanaSlankOver SanaSlankDieetcoachWebshopNieuwsEiwitdieetNewINShape

Begin jij ook iedere maandag weer opnieuw met afvallen?

Nieuws > Nieuws/tips: Afslanken & menselijk lichaam

donderdag 31 mei 2018

Alle feestdagen zijn weer achter de rug, heb jij er ook zo lekker van genoten? We hebben ook kunnen genieten van heerlijk zomers weer.

Heb jij de boel de boel gelaten wat betreft eten? Voelt het als een rommeltje en heb je er nu heel veel moeite mee om het weer op te pakken?

Lastig he! Iedere keer na een bijzondere dag of vakantie is het weer opnieuw strijd om in je ritme te komen. En omdat de vakantieperiode er aan zit te komen geven we je in dit artikel een aantal handige tips.

 

In een normale week lukt het vaak beter om vast te houden aan gezonde maaltijden, zelf koken, slanke tussendoortjes en lekker bewegen. Als je wat dagen vrij bent is de drang groot om ‘los te gaan’. ‘Je hebt het wel verdiend na een lange tijd je best doen’. Of omdat er zoveel verleidingen zijn. Maar poeh wat is het moeilijk om je gezonde ritme weer op te pakken.

 

Steeds opnieuw moeten beginnen kost heel veel energie. Dit vergroot de kans dat je na een aantal weken afhaakt, ‘laat nu helemaal maar zitten’.

 

Om het jezelf makkelijker te maken is het verstandig om je vaste patroon altijd aan te houden. Zowel ons lichaam als onze hersenen vinden dat makkelijker dan steeds opnieuw beginnen. Bedenk maar eens, je hebt zelf ook vast wel eens gezegd ‘als ik eenmaal in het ritme zit gaat het prima.. maar als ik in de vakantie stop..’ tsja..

 

Sta eens stil bij de reden waarom je vindt dat je los mag gaan of wel iets verdiend hebt. Ben je misschien te streng? Vind je het gezonde ritme afzien? Dan is het heel normaal dat je in het weekend of op vakantie wilt ‘inhalen’.

De oplossing? Iets minder streng! Gun jezelf af en toe dat wijntje, handje chips of koekje. En sport 1 of 2 keer per week in plaats van 4 keer. Op die manier houd je het veel langer vol.

 

Rust Reinheid Regelmaat

De slogan voor je kinderen? Ja klopt! Maar ook volwassenen doen het goed op de drie R-en. Want regelmatig even een stapje terug en structuur geven heel veel rust in je hoofd.

Weekend? Geniet van wat langer in je bed liggen, rustig met elkaar aan tafel ontbijten, een wandeling maken met je gezin, een fijn tijdschrift lezen of uitgebreid de krant doornemen.

Hier heb je geen gebak, grote koeken, wijn of chips bij nodig toch?!

 

Ons advies: blijf ook op vrije dagen, in vakanties en tijdens weekendjes weg in je ritme. Geloof ons, het is dan echt veel makkelijker om vol te houden. Genieten van iets lekkers mag, absoluut. Bedenk je goed of het de zonde waard is, geef je deze snack een 10? Niet? Laat hem dan staan. Wel een hoog cijfer, geniet er dan lekker van.

Kies je momenten waarop je wilt genieten uit en doe de rest van de dag zoals je thuis ook doet. Dan valt het met de schade wel mee.

 

Inspiratie voor het artikel: Emotie-eten de baas.

 

Photo by Paolo Rosa on Unsplash


Lees meer over