Het is een fabel dat A-merken altijd gezonder zijn dan de huismerken. Voor je gezondheid, en de slanke lijn, kun je dus net zo goed een huismerk kiezen.
Toen de huismerken op de markt kwamen was de kwaliteit een stuk lager dan die van de A-merken. Hierdoor denken veel mensen nog steeds dat die producten minderwaardig zijn. Toch hebben huismerken een enorme verandering doorgemaakt op het vlak van kwaliteit, zelfs tot het niveau van A-merken. Naar aanleiding van deze constatering is er nog een onderzoek gedaan om te achterhalen of de merknaam mensen er onbewust toe zet om het product kwalitatiever te beoordelen.
Het onderzoek werd gedaan met yoghurt. Eén keer werd het product geproefd zonder het merk te zien, één keer nadat ze hun eerste verwachting van de smaak hadden aangegeven, en een laatste keer met het merk duidelijk zichtbaar. De proefpersonen hadden aangegeven te verwachten het A-merk lekkerder te vinden, maar dit is na het onderzoek wel anders gebleken.
De proefpersonen gaven wel aan de smaken op verschillende locaties anders te ervaren. Zo vonden ze de A-merken thuis wel lekkerder. Mogelijk omdat de A-merken zo veel reclame maken wordt er een band gevormd tussen jou en het merk. Dit zorgt ervoor dat je het lekker vindt.